U NAS

#czas_na_media

Tworzenie profesjonalnej tekstowej i fotograficznej informacji medialnej publikowanej w internecie lub na tradycyjnym nośniku, jakim jest drukowana gazeta – to były wiodące tematy drugich już warsztatów medialnych, które odbyły się w Głuszycy. Hasło #czas_na_media okazuje się być interesujące, bo część uczestników przybyła na to spotkanie po raz pierwszy, ale – jak mówią – „nie ostatni”.

3 grudnia 2016 r., przez prawie pięć godzin, w gościnnych progach Parafii pw. Chrystusa Króla w Głuszycy, czterech prelegentów dzieliło się swoją wiedzą i doświadczeniami z osobami zajmującymi się redagowaniem gazetek i stron internetowych w swoich parafiach. Był też czas na zetknięcie się z konkretnym przykładami ukazującymi zasady kreowania rzetelnej informacji.

Jędrzej Rams – redaktor legnickiego „Gościa Niedzielnego” w dynamicznej prezentacji pokazał nie tylko kluczowe zasady, jakimi należy się kierować, redagując materiał dziennikarski, ale też nie żałował przykładów sytuacji, w jakich dziennikarz musi wykazać się zarówno znajomością tematyki, o jakiej pisze, jak i elastycznością w formułowaniu przekazu. Zachowując żelazną zasadę rzetelności i obiektywizmu, dziennikarz musi bowiem dokonywać wyboru tego, co jest ważne w jego przekazie i dostosowywać go do potencjalnego odbiorcy. Ks. Grzegorz Umiński – kapłan Diecezji Świdnickiej specjalizujący się w problematyce internetu, bardzo drobiazgowo omówił realia działania portalu społecznościowego Facebook. Z udziałem obecnych i „na żywo” tworzone były (na potrzeby „Żywego Betlejem w Głuszycy”) miejsca na Facebooku (fanpejdź, grupa, wydarzenie) służące promocji dobrych wiadomości. Nawet dla osób dysponujących swoich kontem „fb” ćwiczenia te z pewnością były pomocne w optymalnym wykorzystywaniu tego powszechnie dostępnego medium dla celów ewangelizacyjnych. Trzecim mówcą był Mirosław Jarosz ze świdnickiego „Gościa Niedzielnego”, który skupił się na prawidłowościach regulujących przygotowanie i publikowanie artykułów w prasie drukowanej. Dziennikarz czy publicysta zamieszczający swoje materiały w gazetach czy periodykach jest niejako „przymuszony” do tego, by jego teksty czy zdjęcia spełniały nie tylko kryteria rzetelności, ale też „mieściły się” w szablonach stosowanych w danym tytule prasowym. Oznacza to konieczność stosowania się do norm liczby znaków, objętości i liczby ilustracji, co w przypadku mediów internetowych nie jest tak ściśle przestrzegane. Wymaga to zatem większej precyzji w przygotowaniu tekstu i dobrze zdjęć. I wreszcie na koniec, jako czwarty prelegent pojawił się Krzysztof Kotowicz – rzecznik prasowy Akcji Katolickiej Diecezji Świdnickiej. Tematem prowadzonych przez niego zajęć była fotografia prasowa, której celem musi być jednocześnie (nomen-omen) obiektywne ukazanie zdarzeń czy miejsc, ale też niesienie przesłania, jakie można „snuć” zdjęciami. Ich jakość techniczna jest niewątpliwie ważna, ale nie mniej istotne jest utrzymanie uwagi odbiorcy dzięki unikatowości ujęć, szukaniu niekonwencjonalnych kadrów i dobieraniu (szczególnie przy fotoreportażach) zdjęć stanowiących przekaz zrozumiały nawet bez czytania tekstu, jakiemu zazwyczaj towarzyszą. W tej części uczestnicy warsztatów zostali poproszeni o przeglądanie własnych zbiorów zdjęć pod kątem ich dynamiki, niekonwencjonalności, spójności serii ujęć i jakości technicznej. Jako przykład zaprezentował fotografie i mikrokomentarze do nich, jakie podczas warsztatów publikował na Twitterze tworząc z tego błyskawiczną relację z zajęć.

Podsumowania zajęć dokonał ks. Sławomir Augustynowicz. Akcentując fakt, iż warsztaty organizują Akcja Katolicka oraz Katolickie Stowarzyszenie Młodzieży, a biorą w nich udział osoby z różnych parafii, zachęcał do rozważenia współpracy w powołaniu diecezjalnej platformy do wydawania gazety wspólnej dla wielu parafii. Wypada dodać, że ks. proboszcz, także w trakcie warsztatów zamieścił na Facebooku swoją wiadomość na ich temat. Jak zatem widać warsztaty budziły w obecnych na nich zapał do medialnej aktywności. Zajęcia rozpoczęły się i zakończyły modlitwą poprowadzoną przez ks. Jakuba Klimontowskiego – wikariusza parafii goszczącej już po raz drugi uczestników warsztatów „Czas na media”. Dodajmy, że poprzednie odbyły się w październiku i ich głównym tematem była świadomość, że media mogą służyć ewangelizacji. Hasło poprzednich zajęć brzmiało bowiem #czyń_dobro_i_mów_o_tym

Zobacz także
Pracujmy nad ewangelizacją
List Boga – już przeczytałeś?
2 komentarze
  • Akcja Katolicka mar 5,2017 z 12:02

    […] Trzecie już (zapowiadane przez portal AKCJA) warsztaty pod hasłem #czas_na_media odbyły się 28 stycznia 2017 r. Oparte były na dwóch głównych filarach nowoczesnych mediów: zwięzły tekst (o czym mówił pan redaktor Mirosław Jarosz z „Gościa Niedzielnego Świdnickiego”) i przyciągający uwagę obraz (co akcentował pan Krzysztof Kotowicz – rzecznik prasowy DIAK). Oba motywy, w trakcie części praktycznej, osoby obecne na tym spotkaniu, mogły łączyć uruchamiając dostępne w sieci internetowej formuły przekazu „na żywo”. Próbki efektów w tym zakresie można oglądać poprzez portal społecznościowy Facebook, wchodząc na profilową stronę Akcji Katolickiej Diecezji Świdnickiej. Podsumowaniem zajęć był wykład poświęcony filozoficznemu i teologicznemu spojrzeniu na rolę mediów w dziele ewangelizacji. […]

  • Akcja Katolicka sty 24,2017 z 06:28

    […] Świdnickiej. Celem głównym jest multimedialność nowoczesnego i profesjonalnego dziennikarstwa. Tak jak podczas wcześniejszych zajęć, spotykamy się w gościnnym domu Parafii pw. Chrystusa Króla w Głuszycy. Tym razem zapraszamy na […]

Skomentuj Akcja Katolicka Anuluj pisanie odpowiedzi

Treść*

Twoje Imię*
Strona www

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Skip to content
This Website is committed to ensuring digital accessibility for people with disabilitiesWe are continually improving the user experience for everyone, and applying the relevant accessibility standards.
Conformance status