WYDARZENIA

Wiara. Praktyki. Przynależność.

Trzy słowa i trzy różne sposoby odnoszenia się (lub nie) do religii: Czy ludzie wierzą w siłę wyższą? Czy modlą się i odprawiają rytuały? Czy czują się częścią wspólnoty religijnej, wspólnoty duchowej lub grupy religijnej?

Wyniki badania potwierdzają, że wielu ludzi na świecie uczestniczy w życiu religijnym na co najmniej jeden z tych sposobów, ale niekoniecznie na wszystkie trzy. Przykładowo chrześcijan w Europie Zachodniej opisuje się jako „wierzących bez przynależności”. Termin ten po raz pierwszy zastosowała socjolożka Grace Davie w swojej publikacji z 1994 r. o religii w Wielkiej Brytanii. W państwie tym, jak zauważyła autorka, mimo rozpowszechnionej wiary w Boga kościoły są w znacznej części puste, a przynależność do instytucji religijnych jest na niskim poziomie. W Azji Wschodniej obowiązuje inny paradygmat, który można nazwać „zachowaniem bez wiary lub przynależności”. Jak potwierdzają wyniki dużego badania etnograficznego przeprowadzonego w ubiegłej dekadzie, na przykład w Chinach wielu ludzi nie wierzy w siłę wyższą ani nie identyfikuje się z żadnym konkretnym systemem wierzeń, ale mimo to odwiedzają świątynie buddyjskie lub konfucjańskie, by składać ofiary i uczestniczyć w obrzędach religijnych.

Z drugiej strony sytuację wielu osób w Europie Środkowo-Wschodniej można opisać jako „wiarę i przynależność bez praktykowania”. Choć badanie przeprowadzone przez Centrum Badawcze Pew pokazuje, że większość dorosłych w regionie wierzy w Boga i identyfikuje się z prawosławiem, tradycyjne wskaźniki mierzące zachowania religijne chrześcijan, takie jak częstotliwość codziennych modlitw i uczestnictwo w cotygodniowych nabożeństwach, pozostają na względnie niskim poziomie.

Obszerne wyniki badań przeprowadzonych przez Centrum Badawcze Pew w ramach projektu Pew-Templeton Global Religious Futures to symptomatyczna analizuje zmian w życiu religijnym i ich wpływ na społeczeństwa na całym świecie, w tym w Europie. Raport „Religijność i przynależność narodowa w Europie Środkowo-Wschodniej – przenikanie się tożsamości narodowej i religijnej w regionie dawniej zdominowanym przez ateistyczne reżimy” został opublikowany przez Instytut Statystyki Kościoła Katolickiego prowadzony przez Stowarzyszenie Apostolstwa Katolickiego w Warszawie. KLIKNIJ TUTAJ, aby zapoznać się z całym materiałem badawczym.

Na podstawie: iskk.pl
Zobacz także
Święty Janie Pawle II módl się za nami!
Spotkanie

Zostaw komentarz

Treść*

Twoje Imię*
Strona www

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Akcja KatolickaAkcja Katolicka Diecezji ŚwidnickiejBardoBenedykt XVIBiskup ŚwidnickiBoże NarodzeniechrześcijaństwoDiecezja ŚwidnickaEpiskopat PolskietykaEucharystiaewangelizacjafilmfotografiaFranciszekGłuszycaIgnacy DecJan Paweł IIJasna GóraJezus ChrystusKościółkulturaMagdalena JaroszMaryjamediamiłosierdziemodlitwaMonika RejmanmłodzieżpatriotyzmPielgrzymkapolitykaPolskaproliferekolekcjerodzinaSławomir AugustynowiczUrszula FurtakvideowiaraWielki PostZąbkowice ŚląskieŚwidnicaświadectwoświętość
Skip to content
This Website is committed to ensuring digital accessibility for people with disabilitiesWe are continually improving the user experience for everyone, and applying the relevant accessibility standards.
Conformance status