WYDARZENIA

Premiera w Mieście Cudów

W sobotę 15 sierpnia 2015 r. o godz. 19:00 w bardzkiej Bazylice Mniejszej zabrzmią głosy Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk” wraz z towarzyszeniem organów oraz solistów Joanny Moskowicz (sopran), Magdaleny Kulig (mezzosopran), Rafała Żurakowskiego (tenor) i Janusza Żaka (bas). Koncert poprowadzi dyrygent Mirosław Maciej Banach, natomiast na organach zagra Krzysztof Anczyk. Wykonany zostanie premierowy koncert muzyki sakralnej Stanisława Moniuszki „Msza Piotrowińska” oraz Msza Es-dur.

„Msza Es-dur” została skomponowana na kwartet solistów, chór mieszany i organy do tekstu łacińskiego. Moniuszko skomponował ją w 1865 roku z okazji objęcia stanowiska dyrektora warszawskiego konserwatorium przez fenomenalnego polskiego skrzypka Apolinarego Kątskiego. Ponieważ Moniuszko współpracował z uczelnią – prowadził chóry i wykłady z chóralistyki, postanowił przyjęcie stanowiska przez kolegę uczcić specjalną kompozycją. Na znajdującym się w archiwum Towarzystwa Muzycznego w Warszawie rękopisie „Mszy Es-dur”, widnieje napis skreślony ręką Moniuszki: „dla uczniów i uczennic Instytutu Muzycznego na pamiątkę wspólnej pracy: 8 maja 1865″. Prawykonanie „Mszy Es-dur” odbyło się w warszawskiej katedrze św. Jana, 26 listopada 1865 roku, siłami Instytutu Muzycznego. Dzieło zrodzone w przypływie nadzwyczajnej weny twórczej autora, jest zaliczane do najlepszych utworów sakralnych powstałych w połowie XIX stulecia w Europie.

„Msza Piotrowińska” to premierowe wykonanie utworu Stanisława Moniuszki – tym ciekawsze, że w języku polskim. Ta ośmioczęściowa msza ma polski tekst Justyna Wojewódzkiego. Jest prosta wyrazowo i wykonawczo (Moniuszko napisał ją podobno w cztery dni). W Credo występują elementy ilustracyjne (przy słowach „ukrzyżowani mordercy Jezusa”, „runęła złość piekielna”, „swego Anioła”). Agnus Dei początkowo frapuje ciekawym tkaniem rozłożonych muzycznych warstw, jednak wieńczą je pogodne zwrotki chóru – jakby zgromadzenia wiernych. Stanisław Moniuszko, przez lata czynny organista kościelny, jako jedyny cel w komponowaniu mszy uznawał jej wykonanie w świątyni razem z wiernymi. Co znamienne, tylko „Msza Piotrowińska”, począwszy od pierwodruku bywa określana utworem na głosy solowe, chór mieszany i organy, natomiast jej poprzedniczkom. Moniuszko z wielką zręcznością operuje zmianami faktury jako środkiem modlitewnej ekspresji. Z chórów tutti wyodrębnia grupy męskie i żeńskie, w licznych taktach „Mszy Piotrowińskiej” głosom pozwala brzmieć a cappella, solistom dodaje kontrapunkty.

Warto dodać, iż Chór Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk” wystąpi w Bardzie już po raz trzeci. Koncerty te były przyjmowane przez słuchaczy entuzjastycznie. W sumie wysłuchało ich ponad trzy tysiące osób.

Organizatorami koncertu są:

Parafia rzymsko-katolicka pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Bardzie i Gmina Bardo.

Koncert współfinansowany przez:

Województwo Dolnośląskie, Gminę Bardo i Parafię rzymsko-katolicką pw. NNMP w Bardzie.

Wstęp na koncert jest bezpłatny.

Zobacz także
Węzły życia
Pro famila?

Zostaw komentarz

Treść*

Twoje Imię*
Strona www

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Akcja KatolickaAkcja Katolicka Diecezji ŚwidnickiejBardoBenedykt XVIBiskup ŚwidnickiBoże NarodzeniechrześcijaństwoDiecezja ŚwidnickaEpiskopat PolskietykaEucharystiaewangelizacjafilmfotografiaFranciszekGłuszycaIgnacy DecJan Paweł IIJasna GóraJezus ChrystusKościółkulturaMagdalena JaroszMaryjamediamiłosierdziemodlitwaMonika RejmanmłodzieżpatriotyzmPielgrzymkapolitykaPolskaproliferekolekcjerodzinaSławomir AugustynowiczUrszula FurtakvideowiaraWielki PostZąbkowice ŚląskieŚwidnicaświadectwoświętość
Skip to content
This Website is committed to ensuring digital accessibility for people with disabilitiesWe are continually improving the user experience for everyone, and applying the relevant accessibility standards.
Conformance status