Trzy słowa i trzy różne sposoby odnoszenia się (lub nie) do religii: Czy ludzie wierzą w siłę wyższą? Czy modlą się i odprawiają rytuały? Czy czują się częścią wspólnoty religijnej, wspólnoty duchowej lub grupy religijnej?
Wyniki badania potwierdzają, że wielu ludzi na świecie uczestniczy w życiu religijnym na co najmniej jeden z tych sposobów, ale niekoniecznie na wszystkie trzy. Przykładowo chrześcijan w Europie Zachodniej opisuje się jako „wierzących bez przynależności”. Termin ten po raz pierwszy zastosowała socjolożka Grace Davie w swojej publikacji z 1994 r. o religii w Wielkiej Brytanii. W państwie tym, jak zauważyła autorka, mimo rozpowszechnionej wiary w Boga kościoły są w znacznej części puste, a przynależność do instytucji religijnych jest na niskim poziomie. W Azji Wschodniej obowiązuje inny paradygmat, który można nazwać „zachowaniem bez wiary lub przynależności”. Jak potwierdzają wyniki dużego badania etnograficznego przeprowadzonego w ubiegłej dekadzie, na przykład w Chinach wielu ludzi nie wierzy w siłę wyższą ani nie identyfikuje się z żadnym konkretnym systemem wierzeń, ale mimo to odwiedzają świątynie buddyjskie lub konfucjańskie, by składać ofiary i uczestniczyć w obrzędach religijnych.
Z drugiej strony sytuację wielu osób w Europie Środkowo-Wschodniej można opisać jako „wiarę i przynależność bez praktykowania”. Choć badanie przeprowadzone przez Centrum Badawcze Pew pokazuje, że większość dorosłych w regionie wierzy w Boga i identyfikuje się z prawosławiem, tradycyjne wskaźniki mierzące zachowania religijne chrześcijan, takie jak częstotliwość codziennych modlitw i uczestnictwo w cotygodniowych nabożeństwach, pozostają na względnie niskim poziomie.
Obszerne wyniki badań przeprowadzonych przez Centrum Badawcze Pew w ramach projektu Pew-Templeton Global Religious Futures to symptomatyczna analizuje zmian w życiu religijnym i ich wpływ na społeczeństwa na całym świecie, w tym w Europie. Raport „Religijność i przynależność narodowa w Europie Środkowo-Wschodniej – przenikanie się tożsamości narodowej i religijnej w regionie dawniej zdominowanym przez ateistyczne reżimy” został opublikowany przez Instytut Statystyki Kościoła Katolickiego prowadzony przez Stowarzyszenie Apostolstwa Katolickiego w Warszawie. KLIKNIJ TUTAJ, aby zapoznać się z całym materiałem badawczym.
Na podstawie: iskk.pl