WYDARZENIA

Malowanie miłości małżeńskiej

Ventzi będzie jednym z gości nadzwyczajnych III Ogólnopolskiego Kongresu Małżeństw, który odbędzie się w Świdnicy. Wernisaż twórczości bułgarskiego artysty jest zaplanowany jako cześć programu kongresowego zaplanowanego na październik 2013 r.

Urodzony w 1971 r. w Bułgarii Ventzislav Piriankov, czyli Ventzi, jest ucyniem znanego plovdivskiego malarza Anastasa Konstamtinova. Wykształcenie artystyczne uzyskał w Bułgarii, ale na poziomie akademickim już w Poznaniu, gdzie zresztą zamieszkał. Jego prace stanowiły ilustrację książki Zbigniewa Nosowskiego pt. „Parami do nieba” o małżeństwach wyniesionych na ołtarze.

Artysta tworzy świat, w którym sztuka dotyka tego, co w sposób najdoskonalszy wyraża miłość Boga do człowieka. Dzieła opowiadają o symbiozie tego, co fizyczne, z tym co duchowe. Ikona Małżeńska symbolizuje jedność związku dwojga ludzi, która realizuje się poprzez dialog, i w ten sposób udoskonala ludzką miłość małżonków, umacnia ich nierozerwalną jedność. Ikona Małżeńska przedstawia zbliżone do siebie, niejako złączone twarze kobiety i mężczyzny na tle aureoli i krzyża. Jednym z najbardziej podziwianych motywów i elementów w obrazach Piriankova pozostają oczy. Z czasem pojawił się także motyw twarzy wyrażających jedność i doskonałość połączenia kobiety i mężczyzny. Ikony emanują czerwono-złotą kolorystyką, a tylko niektóre są utrzymane w tonacji monochromatycznej lub innych. Jedno z serii dzieł Ventzi stało się Ikoną Spotkań Małżeńskich o tytule „Trwajcie w miłości mojej”. Poświęcona przez ks. abpa Stanisława Gądeckiego – metropolitę poznańskiego w 2005 r.

Ventzislav Piriankov jest artystą, który inspiruje się ikoną. Wychował się w prawosławnej Bułgarii i zawsze fascynował się sztuką bizantyjską w architekturze i wystroju cerkwi. A sercem każdej cerkwi są właśnie ikony. Niezmiennie przyciągają one pięknem, dostojeństwem i warsztatem. W czasach reżimu komunistycznego w prywatnym kręgu sztuka tworzenia ikony pozostawała żywa, mimo iż religia oficjalnie była zakazana.

Malarstwo Piriankova wymyka się jednoznacznym ocenom. Te prace intrygują, zmuszają do zastanowienia i szukania odpowiedzi na odwieczne pytanie o filozofię bytu. Carski przepych złota, czerwieni i szafiru podkreśla afirmację życia, szarości zwracają uwagę na jego ulotność, a całość sprawia wrażenie nieoczekiwanie odkrytych na ścianie monastyru baśniowych malowideł, cudownie opowiadających o naszych czasach. Wystawa, która stanowić będzie element programu Kongresu Rodzin,  zlokalizowana zostanie w Muzeum Dawnego Kupiectwa w Świdnicy i udostępniona dla wszystkich zainteresowanych.

(kk)

Na podstawie: Gość Niedzielny Świdnicki , Marital-iconblogspot.com ,  Twoja-Galeria.eu

Zobacz także
Rodzina ma głos
1050 lat chrześcijaństwa w Polsce
2 komentarze

Zostaw komentarz

Treść*

Twoje Imię*
Strona www

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.